2006/12/04

Sukhothai - Az elveszett város 1.

Ott tartunk a történetben, hogy elhagytuk Chiang Mait. Elbúcsúztunk Bettitől, ketten folytattuk az utat M.-mel.

A Chiang Mai és Bangkok közt nagyjából félúton található Sukhothait vettük célba. Távolsági busszal 5-6 óra.

Az első utazás és az első szálláskeresés helyismerettel rendelkező útitárs nélkül - bevallom, egy kicsit meg voltam ijedve, meg egy kicsit ügyetlenkedtem, de nem volt semmi baj, és mindez csak erre az egy napra vonatkozott, utána egyre rutinosabbak lettünk.

A buszról a Sukhothai újvárosában található buszpályaudvaron szálltunk le, ettől a minket érdeklő régi Sukhothai no meg a kinézett szállásunk 12 km-re található! A buszról leszállva körülvettek minket a személyszállító vállalkozók (taxisok, riksások), egy kicsit a hiénák martalékának éreztem magunkat... Végül egy háromkerekű motoros riksán robogtunk a szálláshelyünk felé a sukhothai alkonyatban, sokkal drágább volt, mint a Chiang Mai-i taxink, pedig alkudtunk is.

A szálláshelynél is olyan furcsa volt, az elsőként előkerülő asszony úgy tett, mintha egy szót sem értene angolul, pedig igen (máig nem értem miért). Aztán jött az igazi recepciós fickó, az már igazi mosolygós, segítőkész thai volt, még aznap este adott nekünk egy fénymásolt térképet, és elmagyarázta, hogyan érdemes bejárni a látnivalókat, segített, hogy milyen busszal utazzunk tovább, és még sok mindenben. Igen kellemes szállás volt, ideírom a nevét: Vitoon Guesthouse.

Sukhothai a XIII-XIV. században az ország fővárosa volt, a Sukhothai királyság a mai Thaiföld elődje volt. Ma történelmi park, az UNESCO világörökség része. Alighanem a legősibb építményeket láthattuk itt utazásunk alatt.

Az egykori fővárosból kizárólag templomok maradtak fenn, azok is többé-kevésbé romos formában. A legtöbb épületnek a "rom" állapot egyáltalán nem vált hátrányára. Annyit jelent csak, hogy nincs rajta vakolat, aranyozás és más díszítések, mint a működő templomokon, a csupasz téglás, patinás építmények így is jól érvényesültek. Látványos.

A romváros nagy területet foglal el, sok templom, köztük tavak, kellemes parkos területek. Némelyik építmény messze a város határain túl található. Kerékpárral érdemes bejárni, mi is így tettünk, nagyon olcsón lehet bérelni.

Ez itt a Wat Mahathat jókora épületegyüttese, amely afféle királyi főtemplom volt. Jónéhány chedi, hatalmas Buddha-szobrok, oszlopcsarnokok (de már tető nélkül).

Az alábbi képen már a Wat Sawai látható, három khmer típusú sztúpával.

Wat Traphang Ngoen. Azoknak a fránya chediknek a karcsú teteje mindig kilóg a képekből...

Ugyanaz a tó kis szigete felől nézve

Wat Sra Sri

A Wat Sra Sri és környéke panorámaképen. Érdemes rákattintani!

Sukhothainak még nincs vége, folytatás a 2. részben!